4 praliner från Chokladfabriken


Dela |

Jag tog en tur förbi Chokladfabriken idag och köpte på mig 4 stycken olika praliner!

1. Mörk tryffelkula


Krispigt skal men innanmätet är alldeles lent. Chokladsmaken har en vag bismak av likör, men så vag att den inte stör utan bara ger tryffeln extra djup och bitterhet. Inte för söt och ren chokladsmak.
Innehållsförteckning: Kakaomassa, kakaosmör, grädde, socker, glykos, cognac, smör, sojalectin. - HA! Jag visste väl att jag kände smak av alkohol, vilket jag inte väntat mig. Det var onödigt att slänga in det i en vanlig mörk tryffel tycker jag...

2. Mjölkchokladtryffel



Den här var lite för ljus och alldeles för söt för min smak! Jag tror dock inte det beror på att det var en dålig mjölkchokladtryffel utan snarare på att mjölkchokladtryffel inte tillhör mina favoriter, jag föredrar mörkare choklad. Smaken påminner här till stor del om Marabous mjölkchoklad, alltför mycket för att jag skulle köpa denna pralin som lyxchoklad.
Innehållsförteckning: Kakaomassa, kakaosmör, grädde, socker, mjölkpublver, smör, vanilj, sojalectin.

3. Maracabio



Min spontana tanke var, wow. Helt len, känns lite smörig, men så är det något crisp i samt en romsmak som kommer och stör litegrann. Dock ändå helt klart godkänt.
Kakaomassa 49%, kakaosmör, grädde, smör, mjölkpulver, socker, invertsocker, mörk rom, kakaobönor, vaniljstång, sojalectin.

4. Cru Sauvage (Vildchoklad)


Åh, konsistensen. Den var som jag älskar den, kakaopudrad vilket ger en torr känsla, crispig på utsidan men len inuti. Chokladsmaken var riktigt god. Riktigt bra. Det fanns liksom inga störande bismaker, bara ren chokladsmak. Åh. Det här blir min favorit!
Kakaomassa, kakaosmör, grädde, smör, cognac, skogshonung, vaniljstång, invertsocker. Gjord på vildväxande kakao, cru sauvage 68%. - Jag är fascinerad över att den kunde smaka så "rent" trots allt krimskrams den innehöll!

Fotnot: Invertsocker är ett socker med sötare smak än vanligt socker och brukar därför användas för att minska sockermängden i diverse produkter. Det är även bättre ur konserveringssynpunkt, och hindrar blandat med vanligt socker kristallisering.


Kommentarer
Postat av: Ayla

kanske skulle jag inte hit och titta en tisdagförmiddag innan ett stort möte ;) för oj vad jag blir sugen på riktigt god choklad!! Får nog ta en tur ut till vårt lilla café som har riktigt goda praliner...hmm

2008-09-02 @ 09:10:43
URL: http://veckansmiddag.blogspot.com
Postat av: Moa

Mums! Vad kostade pralinerna?

2008-09-02 @ 21:08:40
Postat av: Chokladbloggen

Moa - Jag fick lägga antingen 27 eller 29 kr, minns inte, för fyra st praliner så det var ju inte direkt billigt...

2008-09-02 @ 22:52:30
URL: http://chokladbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0