Domori: Javablond


Dela |



Serien Criollo från italienska Domori finns i fyra olika sorter och naturligtvis har Chokladbloggen alla fyra i sin ägo. Förste bit till förtärande blev Javablond, en choklad gjord på Criollo från Java. Följande skrivs om Javablond hos Dormori:

"Anteckningar från tobak, frukt, rökt och undervegetation. Kryddig med stor uthållighet och sötma."

I mina tidigare inlägg (1, 2) finns beskrivet lite om vad som är skillnader mellan olika ursprungsländer respektive kakaosorter. Criollo anses vara den finaste kakaobönan och är mycket svårodlad. Kakao odlat på Java är karaktäristiskt söt.

Det första som slår mig när jag tar en bit av Javablond är att den känns mycket bittrare än de uppgivna 70%-en. Det här motsvarar minst en 86% hos exempelvis mitt ständiga exempel Marabou Premium. Väldigt bitter, inte alls den där uppgivna sötman. Jag kan även ana en viss rökighet enligt beskrivningen.

Nu råkar det vara så att jag är ett stort fan av bittra choklader, men om du ens har minsta tveksamhet till mörk choklad är det här inte en choklad för dig. Annars; bra investering (dock inte till vardags? inte riktigt vardagsstuk). Jag kan känna kvaliteten i smaken.


Kommentarer
Postat av: Peter

HEJ, DU FÅR DÖPA OM BLOGGEN TILL GODISBLOGGEN!

MKT LITE OM CHOKLAD, MEST FULCHOKLAD!

Men trevlg blogg ändå!

Hör av dig om du vill lära dig njuta riktig choklad!

Peter Chocofli

2009-02-25 @ 13:40:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0