Lindt Excellence 70% Cocoa


Dela |


Lindt Excellence har såvitt jag förstått väldigt gott rykte i svensk folkmun och ses ofta som ett väldigt prisvärt alternativ. Den talas om som annorlunda och lite finare än konkurrenterna, och faktum är att Lindt Excellence har en lite speciell karaktär när det gäller smaken - huruvida man gillar det eller ej är antagligen en smaksak. Lindt Excellence smakar helt annorlunda än de flesta andra choklader med motsvarande kakaohalt, och den främsta skillnaden ligger i bitterheten. Med en bittrare och mer fyllig smak riktar sig nog Lindt Excellence mer tydligt mot vuxna än exempelvis Marabou Premium, som jag skulle tänka mig är den mest etablerade konkurrenten.

När det gäller min helt personliga åsikt "vinner" Marabou Premium på ett antal punkter, bland annat då jag anser att den har en mer balanserad smak. Hos Lindt Excellence väger bittreheten över alltför mycket (men å andra sidan stoppar det mig inte direkt när det gäller glufsandet). Jag är inte heller helt nöjd med konsistensen, den var något för mjuk och "godisaktig".

Men, nu ska jag lugna ned mig, nu letar jag fel i en choklad som trots allt är mycket god och uppskattas av många. Passar när man vill lyxa på lite, för den uppfattas lätt som lite finare, lite bättre än konkurrenterna. Dessutom är jag kär i förpackningen.

Inköpsställen: De flesta matbutiker.
Ca-pris: 20-25 kr
Omdöme: ♣♣♣+
Prisvärdhet: ♣♣♣

För övrigt finns Lindt Excellence i en mängd spännande smaker, ett hett tips är presentboxen här, 8 st choklader i olika spännande smaker (päron, någon?) för $28.


Kommentarer
Postat av: lilalili

Grattis! Du har fått en utmärkelse inne hos mig!

Kramis

Postat av: Helena

Vilken härlig blogg du har. Passar mig som älskar choklad :) Idag stod jag faktiskt och valde mellan Lindt och Marabous 70%. Blev Marabous denna gång. Tänkte smälta ner den och använda den som överdrag på lite marsipangodis, får se hur det blir.



/Helena

2008-12-14 @ 18:51:14
URL: http://www.klarafardiga.blogspot.com
Postat av: Bloggtipsarna

ÅH vilken härlig blogg du har! Vi har tipsat om den :)

2008-12-15 @ 16:47:04
URL: http://bloggtipsarna.blogg.se/
Postat av: bambii

Även jag älskar choklad! Så jag har en hel kategori om choklad (bland annat en del recensioner). Kika gärna på bloggen: http://bambi.bloggagratis.se

2008-12-15 @ 17:26:43
URL: http://bambi.bloggagratis.se
Postat av: Lena

Vilken härlig blogg!



Jag kan tyvärr just nu inte äta mjölkprodukter (pga min son som ammas o är komjölksallergiker) så utbudet av choklad just nu är väldigt knapert. Men denna kan jag äta och det ska Lindt ha en eloge för! (Fast jag saknar Marabou.)

2008-12-17 @ 16:01:15
URL: http://chokladmamman.blogg.se/
Postat av: Chokladbloggen

Lena - Vad jobbigt! När jag läste din kommentar tänkte jag först att jag borde skriva något om allergichoklad men jag insåg sedan att de med allergier antagligen har bättre koll än jag på det där, så I'll leave it be så länge.

2008-12-24 @ 11:51:53
URL: http://chokladbloggen.blogg.se/
Postat av: Choc o lat

Jag älskar choklad. Lindt spelar i en högre division än Marabou Premium enligt undertecknad. Notera att Marabou premium 70 % består av flera dåligt sammanfogade plattor (3 stycken tror jag) vilket blir uppenbart när man bryter av chokladen. Jag har vidare en känsla av att alla dessa 3 plattor inte innehåller fulla 70 %. Jag brukar vara patriotisk men dels håller Marabou premium inte riktigt måttet och dels ägs det ändå av KRAFT som är amerikanskt. Jag gynnar mycket hellre europeiska kvalitetsprodukt som Lindt, Hachez, Galler, Valrhona etc.

2008-12-28 @ 18:01:26
Postat av: Junibarn

Oh. Vilken utomordentligt smakfull blogg :D

2009-01-05 @ 01:18:05
URL: http://interumsren.blogg.se/
Postat av: Emma

Det vattnat i munnen på mig. Mina föräldrar köper alltid sådana och man kan inte låta bli att ta en bit lite då och då.

2009-03-09 @ 13:14:08
URL: http://lifethatslife9.spaces.live.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0