Drömtårta


Dela |



Receptet är hämtat ur
Stora boken om bakning, Ica förlag 1984. ISBN 91-534-0840-3.

3 ägg
1 1/2 dl socker
3/4 dl potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Fyllning:
100 g margarin eller smör
1 1/2 dl florsocker
1 äggula
2 tsk vaniljsocker

1. Vispa ägg och socker riktigt pösigt.
2. Blanda de torra ingredienserna (potatismjöl, kakao och bakpulver) och sikta ned det i äggsmeten, vispa.
3. Häll den i en långpanna á ca 30x40 cm, klädd med bakplåtspapper som i sin tur är smort med smör (egentligen ska det räcka med att antingen smörja plåten eller klä den med bakplåtspapper men jag föredrar att göra båda, det är så jobbigt om det fastnar). Bred ut smeten så att lagret blir någorlunda tunt.
4. Gräda mitt i ugnen i 225-250 graders ugnsvärme ca 5 minuter.
5. Strö socker på kakan, lägg ett bakplåtspapper på och vänd hela kakan så att undersidan kommer upp. Lossa försiktigt på det ursprungliga bakplåtspappret.
6. Rör matfettet till fyllningen smidigt (kan eventuellt behövas värmas lite). Tillsätt de övriga ingredienserna till fyllningen (florsockret siktas i) och rör/vispa krämen porös och jämn. Bred krämen på kakan.
7. Rulla ihop kakan.
Förvaras kallt!

Omdöme:
Jag vägde noggrant fram och tillbaka huruvida jag skulle publicera detta recept eller ej, då chokladsmaken tyvärr blir försvinnande liten. Det är dock ändå ett mycket smakligt bakverk och det innehåller kakao, så jag anser att det därmed kvalificerar som chokladbaserat recept.
   Rulltårtan är lite pillrig att få till, särskilt i rullningsmomentet, och då hjälper det oerhört om man är nogrann. Att hasta ihop en rulltårta är inte att rekommendera. Men om receptet följes och man är försiktig, ska resultatet bli bra. Det är ett recept jag rekommenderar, då kakan verkligen blir - ursäkta uttrycket - skitgod.

Svårighetsgrad: Medel
Tid: Ca 30 minuter.
Betyg: ♣♣♣♣


Kommentarer
Postat av: Kimberley Marie

Skulle ju skrivit detta här förstås.. men hamnade visst i maj någonstans, så jag tar om det:

Mmmm... slurp, den här smarriga sidan trillade jag in på under min resa genom bloggvärlden och den får absolut en klick på bloggtoppen av mig .

Ha en bra dag .. pssst..lägger dig i favoriter och kommer tillbaka.

Mvh Kim Marie



2008-07-08 @ 17:02:16
URL: http://kimberleyfoto.blogspot.com
Postat av: Chokladbloggen

Uppskatas! :)

2008-07-08 @ 18:46:41
URL: http://chokladbloggen.blogg.se/
Postat av: E-S

Mmm... Vill ha! Har länge tänkt göra en rulltårta men inte riktigt kunnat bestämma mig för vilken. Det finns ju så många! Men nu har jag bestämt mig, det får bli den här! Tack för tipset :)

2008-07-13 @ 18:43:20
URL: http://the-mungbeans.blogspot.com/
Postat av: Chokladbloggen

E-S: Trevligt att höra :)

2008-07-23 @ 12:53:06
URL: http://chokladbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0