Chokladfondant


Dela |

Jag tänkte tipsa om ett recept, som jag dock inte provat själv utan fått serverat, varför jag inte kan skriva en lång utläggning om hur lätt det är, vad man ska tänka på, osv, osv. Däremot kan jag avslöja att det var ruggigt gott!

75 gram smör
100 gram mörk choklad, 70%
2 st ägg
4 msk strösocker

1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörj fyra ugnssäkra formar eller aluminiumformar med smält smör eller flytande margarin.
2. Lägg smöret i en kastrull och bryt i chokladen. Smält på svag värme under omrörning.
3. Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Blanda i chokladblandningen. Häll smeten i formarna och grädda i nedre delen av ugnen ca 10-15 minuter.
4. Medan bakelserna är i ugnen gör du salladen genom att skölja, snoppa och skiva jordgubbarna. Lägg dem i en skål och strö över sockret. Skeda i passionsfrukten och rör om. Låt bakelserna svalna något före servering.

Omdöme: Mm. Det jag är mest kär i är konsistensen, den är riktigt härligt kladdig vilket jag älskar (dock inget jag skulle äta med min dejt... om inte han vore lika chokladtokig som jag förstås :P Det hade varit en kille det! Vart hittar man sådana, på chokladprovning kanske?). Smaken, ja, som en kladdkaka. Fast lite mindre söt. Mm.
Serveras med fördel med fruktsallad, grädde, bärkompott eller dylikt!
Omdöme: ♣♣♣♣

Recept från Tasteline


Kommentarer
Postat av: klutz

asså jag tycker inte det var så gott...

2008-11-27 @ 20:55:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0