Choklad & kärlek


Dela |


Nej
, man blir inte kär av att äta choklad... men choklad kan ju ersätta kärlek! (Eller?)

Man tror ofta att sambandet mellan choklad och kärlek kommer av "kärlekssubstansen" fenetylamin, men för att fenetylamin skall ge någon verkan sägs man behöva äta en sisådär 15 kg choklad. Det är istället anandamid, som redan finns i kroppen, som frigörs av choklad. Anandamid är en cannabinoid och verkar på samma sätt som cannabis. Kort sagt kan man säga att choklad frigör ett kroppseget cannabis!

Har du någonsin funderat på varför man så gärna tröstäter? Det är inte bara psykologiskt utan kan även vara en fysisk reaktion där kroppen behöver ersätta det saknade glädjeämnet med exempelvis just anandamid. Så; bli inte arg på dig själv nästa gång du tar en chokladkaka för att du känner dig deppig: Det är en naturlag!


Kommentarer
Postat av: Madde

Det var nog det vettigaste jag läst idag, sitter för tillfället och äter lite choklad till och med ;) Mitt dåliga samvete är som bortblåst.

2008-10-30 @ 20:48:46
URL: http://nogg.se/t0kliten
Postat av: Frida

Skulle vara jätteintressant om du kunde skriva dina källor till det här! Håller på och skriver en rapport i psykologi om just choklad kan ge euforiska känslor och jag behöver källor och information! :)

2011-11-27 @ 15:15:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0