Det var en gång en chokladboll, en negerboll, en havreboll, en kokosboll och en skumboll...


Dela |

... och den stackars lilla flickan kunde inte bestämma sig för vilken hon skulle ta, trots att alla egentligen var samma sak. Eh... eller?

Chokladboll är väl det mest utbredda namnet för de runda massiva chokladbakverken. Dessa är vanligtvis garnerade med antingen kokos eller pärlsocker, och kallas då ofta felaktigt Kokosboll eller Pärlboll. Delicato kallar sina pärlsockersprydda chokladbollar för pärlboll, och de ordinära (med kokos) kallas Delicatoboll.

Kokosboll bör i främsta hand användas för att hänvisas till skumbollar, som i Göteborg kallas kokosmunkar. En kokosboll/skumboll/kokosmunk är en sådan där chokladboll med vitt klegg/skum inuti. Ej att förväxlas med andra skumfyllda bakverk typ Mums-mums.

En havreboll, har jag kommit fram till efter en stunds googlande, är en chokladboll fast med markant mindre kakao. Den kan alltså ses som en klump av smör, socker och havregryn. Yummy...

Negerboll får man inte säga, år 2003 blev ett konditori i Sjöbo anmält till Ombudsmannen för Etnisk Diskriminering för att ha kallat sina chokladbollar för negerbollar. Granskningen blev dock nedlagd då anmälaren inte kände sig personligt kränkt.

Personligen anser jag att hysterin kring negerbollen är totalt onödig, bland annat av följande anledningar:
♣ Vem kallar någon för neger idag? Ingen, då skulle man ju bli skjuten på stubben. Ordet är på väg ut ur den etniska vokabulären och kan väl då lika gärna användas till något annat.
Chokladbollar är goda som fan. Chokladbollar är något oerhört positivt. Om chokladbollar skulle tillåtas kallas negerbollar skulle ordet neger få en positiv klang och inte vara tillämligt som skällord. Et voila! Chokladen räddar världen återigen.



MUMMA!


Kommentarer
Postat av: madeleine

Hej!

Vill bara säga att din blogg är fantastisk för en chokladälskare. Mmmm



Jag var tvungen att länka till den så mina chokladälskande vänner kan hitta den.



Ha det gott!

2009-02-28 @ 21:57:37
URL: http://tiffelipix.bloggproffs.se/
Postat av: Jade

Hej där..



Jisses dina spekulationer kring 'negerboll' låter ju hur klokt som helst..

men men.. antar att det finns någon enstaka själ där

ute som fortfarande blir upprörd över ordet 'neger'.



Min franska väninna ÄLSKAR choklad må du veta..om bara hon kunde svenska..hon skulle älska din blogg..



En fundering, äter du choklad så regelbundet elr?

Inga vikt problem?..äter jag en bit choklad så sväller jag upp! Irriterande..



Anyway, trevlig blogg!!!

Ha det fint!

2009-03-01 @ 17:36:02
Postat av: Sanna

Personligen säger jag chokladbollar. Ett klart underskattat bakverk. Hade inte ätit det sedan jag var liten, innan min lillebror bakade en sats - underbart!

2009-03-04 @ 06:05:50
URL: http://sannapannan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0