Konsten att spara pengar och äta choklad. Samtidigt.


Dela |

Lågkonja, ekonomisk kris & varsel - de problem det svenska marknaden har för tillfället resulterar gärna i artiklar av denna typ; hur man sparar enorma mängder pengar genom att dra in på sin dagliga latte, byta utelunchen mot matlåda och sluta röka. Anledningen till att sådana försök sällan fungerar är för att de kräver att vi ger upp en trevlig vana. Det är oerhört mycket lättare att byta ut en vana än att förlora den.

Till exempel;
♣ Du tycker om att äta en chokladbit efter maten. Du köper en sådan där liten pralin eller portionsförpackad chokladruta, den kostar ju ändå bara 5 kr?
Spartips: Köp en hel chokladkaka nästa gång du är på stormarknaden och ta med dig en bit.
Prisexempel: Marabou Premium, 15 kr, 10 rutor. 1,50 kr per ruta. Om du gör detta 220 dagar/år (normalt antal arbetsdagar) sparar du (5-1,50) * 220 = 770 kr.

♣ Handla choklad i mataffären, inte i chokladbutiker. Du får lätt tag på en himmelsk ask tryffel för en tjuga. Motsvarande köpt i lösvikt på Chokladfabriken skulle kostat typ 50 spänn. Och ärligt talat, vem känner skillnad? Inte ens jag känner skillnad. Och då gör verkligen inte ni andra det. Gör detta varannan vecka och du sparar (50-20) * 36 = 1080 kr.

Slutligen, ett tips som inte alls har med choklad att göra: Sluta inte med din latte - byt den mot bryggkaffe. Du sparar i runda slängar 3000 kr på ett år och kommer sluta några kg lättare.

Happy spending.


Kommentarer
Postat av: http://lilalili.blogg.se

jag kanske sparar så mycket att jag kan köpa choklad på chokladbutiken för vinsten :) näää...så blir det förstås inte - men jag kan ju unna mig att gå in och 'äta med ögonen ibland'...mmm...det ser så läckert ut.

2009-02-10 @ 10:56:40
URL: http://lilalili.blogg.se/
Postat av: e

ahmen.. jag måste bara få säga att din blogg är helt jävla awesome. man sitter ju som på nålar mellan gångerna du uppdaterar och bara väntar på nästa inlägg. haha. du är bäst!

2009-02-10 @ 17:17:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0