Chokladtryffel


Dela |

Du behöver:

1 dl vispgrädde

200 g blockchoklad (jag använde mörk blockchoklad, 56% från Odense, den var jättebra!)

kakao

1 tsk vaniljsocker

ev smaksättning, exempelvis kaffe, mint, likör

Gör så här:

Koka upp vispgrädden. Bryt blockchokladen i bitar och rör ned den. Rör runt tills du har en jämn smet. Blanda i vaniljsockret.

 

Nu är det dags att tillsätta smaksättning om du vill ha det! Jag gjorde halva min sats naturella och andra halvan med kaffesmak, så i halva smeten hade jag i en tsk snabbkaffe.

Häll upp smeten i plastformar. Lägg bakplåtspapper, gladpack eller aluminiumfolie i botten så att chokladmassan inte fastnar!

 

Ställ i frysen eller kylen, beroende på hur bråttom du har. I frysen behöver de stå i drygt 45 minuter (beroende på hur tjock chokladkakan är), men i kylen kan de behöva stå i några timmar. Du får se efter när den verkar färdig - de skall vara ganska hård så att den inte kladdar allt för mycket, men inte helt frusen.

Tag ut lådorna ur frysen. Skär plattorna till kuber!

 

 

Avslutningsvis, rulla bitarna i kakao!

 

 

Omdöme: De här var förvånansvärt enkla att göra och blev jättegoda! Väldigt förrädiska, det är lätt att det blir en till... och en till... och bara en till - de smälter något helt underbart i munnen.

Bäst resultat blev det när de fick stå över natten i kylskåpet, eftersom de annars är väldigt kladdiga. Jag tror att de färdiga tryfflarna helst bör förvaras i sval, matkällare eller dylikt, men för oss som inte har tillgång till sådant fungerar kylen bra. Tryfflarnas största nackdel är att de blir väldigt kladdiga, även om man bara låter de stå framme sisådär tjugo minuter. Om någon har några tips om detta är de välkomna!

Nästa gång ska jag (förutom att försöka göra finare fyrkanter så det ser lite proffsigare ut) prova lite fler skojiga smaksättningar! Kaffesmaksättningen var god, men tänk på att snabbkaffet inte riktigt löser sig, så det blir lite krisp i tryffeln. Men vad sägs om apelsin- eller mintsmak? (Är inte mycket för likörchoklad.)

Hur som helst, grymt lyckat blev det och inte så komplicerat som jag trott! Är dessutom nog den perfekta presenten att ge till en sån där typ som redan har allt.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ischoklad gjord på marabous apelsinkrokant blir supergod. Kanske skulle bli i tryffel också?

2009-10-26 @ 20:40:46
Postat av: Carro

Åhh tryfflar är ju så goda! Det var längessen jag gjorde en sats, så kanske blir det lite till jultiderna sen! Jätte trevlig blogg! Är ju en choklad-älskare som så många andra!

Ha en finfin tisdagkväll!

2009-10-27 @ 18:12:27
URL: http://systrarnayster.blogg.se/
Postat av: Ellen aka Kakflickan

Vad gott det ser ut! Kanske ska prova själv...

2009-10-27 @ 22:51:12
URL: http://kakflickan.blogg.se/
Postat av: Des

Va gott!!!!

2009-11-17 @ 14:41:21
URL: http://desiii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0