Tigerkladdmuffins


Dela |


Här kommer det utlovade receptet från helgens bakningseskapader! Jag vet att jag bloggat om att jag var ofantligt sugen på chokladbollar, men jag behövde ha något som går bra att frysa in och muffins brukar ju fungera väldigt bra. (Någon som provat att frysa in chokladbollar?)
Orginalreceptet kommer rån DagensMuffin, något modifierat av mig.
Ca 16 muffins (beror såklart på hur stora man gör dem...)

Du behöver:
100 g smör (eller mat- och bakmargarin eller dylikt)
ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
2 msk vaniljsocker
1 krm salt
3 msk kakao
Gör så här:
1. Smält smöret något, så att det blir lite mjukare och enklare att blanda. Blanda därefter ihop ägg, socker, mjöl, smör och salt i en bunke.
2. Häll över hälften av smeten i en annan bunke.
3. Tillsätt kakao i den ena bunken och vaniljsocker i den andra.
4. Fördera vaniljsmeten i formarna.
5. Ta därefter chokladsmeten och klicka ut ovanpå. Om du vill kan du ta en gaffel och röra runt något (detta gjorde inte jag).
6. Gräddas i mitten av ugnen i 175°C i ca 16 min (obs att detta kan variera beroende på ugn, så håll koll själv!). Vaniljdelen av kakan skall fortfarande vara relativt ljus när du tar ut dem om de ska få den perfekta kladdiga konsistensen!




Före och efter chokladsmet...

Omdöme:
MMMMMMMMMMMMMMMMM!!! Gud, så goda. Kanske snäppet för söta för min smak, om jag skulle baka dem igen skulle jag nog ta något mindre socker. Orginalreceptet hade endast 1 msk vaniljsocker men jag råkade läsa fel, det bidrar nog också till det. Men jag tycker det verkar bättre att använda 2 msk vaniljsocker och istället minska på det vanliga sockret, kanske till 2 eller 2½ dl, så träder vaniljsmaken fram tydligare.
Det bästa med muffinsen är i alla fall dess perfekta kladdiga konsistens. Det är svårt att ge råd om exakta minuter, eftersom det kan skilja sig mycket åt från ugn till ugn. Orginalreceptet sade 13-15 minuter, men mina var inte alls färdiga vid den tidpunkten. Optimalt är att ta ut dem när de precis börjar få aningens gyllenbrun färg.
Jättelätta var de att göra (torde vara nästan omöjligt att misslyckas) och gick utmärkt att frysa in. Rekommenderas!




Kommentarer
Postat av: Cecilia

Det går alldeles utmärkt att frysa in chokladbollar :) Dessa muffins såg så delikata ut att jag tror att jag måste baka dem till helgen :)

2010-01-05 @ 15:02:15
Postat av: Chris

Ser riktigt goda ut. Ska nog också ta och baka någon dag. Choklad är ett måste då, vem kan leva utan choklad liksom ;)

2010-01-05 @ 16:20:28
URL: http://chrisgirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0