Bakat: Cookie Dough Cake Balls


Dela |

Något är knas med bloggen, jag postade detta inlägg för ett par dagar sedan men det visas inte. Finns om man söker på sidan dock. :S Hur som helst... here goes again.


 

Sådärja! Äntligen har jag tagit mig tid att baka igen. Det blev Cookie Dough Cake Ballsen som jag skrev om häromdagen. Så gott! Och lite småfarligt... nu kommer jag äta dem till frukost, lunch, middag...

Ursprungsreceptet kommer från Linnéas skafferi, men jag var tvungen att ändra lite på grund av viss "råvarubrist" samt ovilja att gå till affären och handla. (Det tar mig egentligen emot att länka orginalreceptet, eftersom mina ser ut att vara gjorda av en treåring i jämförelse med hennes. Jag och smält choklad är liksom... all over the place. Inte jättesmidiga.)

 

Nåväl. Här är receptet som jag använde (inkl mina modifieringar):

 

100 g smör
1 1/2 dl florsocker
3 1/2 dl vetemjöl
2 msk olivolja (var tvungen att tillsätta som bindmedel, kanske egentligen bör undvikas. Trodde dock det skulle smaka mer eftersom degen började lukta konstigt, men det gav faktiskt ingen bismak!)
en liten skvätt vatten (var också tvungen att tillsätta som bindmedel)

 

ca 100 g choklad till kakdegen
ca 100 g choklad att smälta

Jag använde det jag hade hemma, dvs 100 g Lindt 86% och 100 g blockchoklad (Icas egna). Sedan blandade jag hälften hälften, dvs att kakdegen fick 50 g Lindt och 50 g blockchoklad, och likaså för den smälta chokladen. Det funkade ganska bra, för man undvek "blockchokladkänslan", det smakade verkligen äkta. Det var som att späda ut den riktiga chokladen. (Budgettips alltså!)

 

1. Vispa ihop smör och socker. (Smält ev smöret lite i mikron först om det är kylskåpskallt, blir enklare att jobba med.)

 

 

2. Hacka chokladen till kakdegen. Vispa ihop alla övriga ingredienser. (En idé kan ju vara att inte ha i allt mjöl på en gång och därmed inte riskera att degen blir alldeles för torr och inte kan hålla ihop, och därmed slippa ha i olivolja och vatten...)

 

3. Forma till bollar.

 

 

4. Ställ i frysen i ca 2 timmar.

 

 

5. Smält chokladen i vattenbad.

 

 

6. Rulla bollarna i chokladen! För att undvika det fula resultat jag fick så kan du använda tandpetare att sticka i bollarna och doppa. Sedan bör man kanske inte heller lägga dem i en skål innan de har torkat, utan hellre på ett bakplåtspapper eller dylikt...

 

7. Förvara i frysen eller kylen. Jag hade dem i kylen, det fungerade bra men var lite kladdigt.

 

 

Något mjöliga tycker jag de blev och jag skulle nog vilja ha i lite vaniljsocker, tror det skulle bli väldigt gott. I övrigt är jag mycket nöjd (förutom att de blev lite småfula alltså...)


Kommentarer
Postat av: Fie

oh dem smakade bra alltså? Ska jag testa ihelgen tror jag!! =)

2010-11-18 @ 20:21:57
URL: http://ssofiiee.blogg.se/
Postat av: sana

Vilken kol saker! de blir hur gott som helt ;d

2011-02-03 @ 14:04:02
URL: http://sana-madebylove.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0