Chokladprovning med IBM & Chokladfabriken


Dela |

I veckan var jag på ett event hos företaget IBM; inbjudan fick jag genom min utbildning och det var alltså inte bloggrelaterat. Det roliga var dock att som en del i eventet hade vi en chokladprovning med Chokladfabriken! Jag har bara varit på chokladprovning en gång tidigare, det var med Chokladfabriken.se.

Hur som helst, på denna chokladprovning fick vi smaka på tre olika sorters ren choklad, för att sedan övergå till att mumsa Chokladfabrikens smarriga praliner. Vi smakade 6 olika praliner:

Hasselnötsgijanduja, väldigt ljus och nötig. Mycket god, men lite söt.

Ingefärstryffel, min favorit - och då gillar jag inte ens ingefära. Så len, mjuk, klar chokladsmak, med en svagt spikig ton av ingefära och citron. Överdoserar inte alls smaksättningen på samma sätt som de billigare chokladerna typ Marabou Premiums Citron och Ingefära.

Apelsintryffel, ganska mörk och väldigt stark syrlig smak. Väldigt mäktig. Men jag är ju en sucker för apelsinchoklad.

Maracaibo, en tryffel gjord på den speciella maracaibo-chokladen. Den odlas i Venezuela och får endast odlas där. God, med lite chokladcrisp. Ganska bitter.

Kardemummatryffel, fast denna hoppade jag!

Lakritskola, som tydligen är Chokladfabrikens mest sålda pralin. Jag var dock inte såld alls på denna, åt inte ens upp den. Kan vara för att jag varken gillar lakrits eller kola, och för att den knappt innehöll någon choklad.

Då jag inte var där i bloggsyfte tog jag tyvärr inga bilder! Dock kan jag lägga upp ett par bilder på chokladboken som vi fick i goodiebagen.




Det är en jättefin receptbok med chokladrecept från IBM-anställda all over the world. :)


Kommentarer
Postat av: Stephi E V I G. B L O G G. S E

Det borde inte vara lagligt att göra en blogg om choklad! Dreeeegel :)

2011-04-17 @ 13:19:05
URL: http://evig.blogg.se/
Postat av: Julia

Kul idé med en chokladblogg! Riktigt drogs hit såhär i pmstider haha. Blev så chokladsugen att jag måste öppna en toblerone efter att ha läst här.

2011-04-17 @ 13:23:46
URL: http://juliaelhag.blogg.se/
Postat av: Liebling

lakritskolan låter väldigt god. har aldrig varit så förtjust i apelsinchoklad.

2011-04-17 @ 13:35:58
URL: http://twoaceofhearts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0