Panikchokladbollar


Dela |

Tog en eftermiddag ledigt från plugg och jobb och tänkte chilla lite, t ex kolla på någon skön DVD-box. Tänkte att, fan vad gott det vore med lite småkakor eller lite choklad eller en sjysst kladdkaka?

En sak jag saknar grymt mycket med att bo hemma är det oändliga förrådet av godis, choklad, bakgrejer, ja mat och allmänt ätbara saker i allmänhet. Var man sugen fanns det liksom alltid något sjysst att äta! Jag har pinsamt sällan choklad och godis hemma, beror mest på att jag är en sådan där duktig person som inte handlar när jag är sugen och därför aldrig köper något.

Nåväl. Idag stod valet mellan att gå iväg till Ica och handla något gott (~15 min dit, 15 min i butiken, 15 min hem) eller att härda ut. Tänkte först välja det lata alternativet och härda ut, men det började bli jobbigt. Riktigt jobbigt.

Kom att tänka på att jag har ungefär fyra förpackningar kakao hemma (råkar av misstag alltid köpa en ny när jag ska baka något eftersom jag alltid tror att jag inte har någon), så något chokladartat borde jag väl få till? När jag sedan upptäckte att jag hade en liten liten bit smör i frysen (tips! smör är superbra att skära i 50g eller 100g bitar och frysa in och ha till bakning!) började planerna om någon slags chokladbollar med det jag hade hemma ta form.

Så, jag presenterar stolt... Chokladbloggens Panikchokladbollar:

Ca 9 stycken

50 g smör
1,5 dl havregryn
2 msk socker (hade bara råsocker, duger fint! man kan tänka sig att vara lite kreativ och försöka med krossat bitsocker eller Oboy (är ju ändå typ bara socker) eller florsocker)
3 msk kakao (blev väldigt bittert, rekommenderar lite mindre)
lite snabbkaffe

Rör ihop. In i kylen. Vänta.



Dessa fula bollar räddade Chokladbloggerskans eftermiddag! Har inget roligt att rulla dem i så det får vara så.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0