Dolfin: Dark chocolate with white pepper & cardamom from Guatemala


Dela |



Under min weekend i London snubblade jag över en chokladaffär i vilken jag ville köpa ungefär allting, men det var en av de sista dagarna så med sinande kassa nöjde jag mig med att köpa tre små chokladkakor från en i Sverige ganska okänd chokladtillverkare vid namn Dolphin. Speciellt för Dolphin är att de ofta har lite intressanta smaksättningar på sina choklader, t ex denna med vitpeppar och kardemumma, på deras hemsida står att de hämtar inspiration från hela världen och det verkar stämma, kolla bara in sortimentet på hemsidan! (Vad de andra två jag köpte har för smak håller jag hemligt en stund till, men recensioner kommer såklart!)

Jag luktar lite misstänksamt på vitpeppar & kardemumma-chokladen, den har en lukt jag till en början inte riktigt kan placera men till slut inser jag att det är någon slags blandning mellan vitpeppar, kardemumma och mörk choklad. Tar ett bett, den är ganska hård. Kardemummasmaken är tydlig men inte alltför stark. Efter ett tag börjar det bränna lite, antar att det är vitpepparn som slår in.

Det här var helt klart intressant och det var roligt att få prova på någonting nytt. Jag gillar inte riktigt att det sticker i tungan när jag äter choklad, vilket gör att även om denna var billig och lätt att få tag på är det nog inte en choklad jag skulle köpa till vardags. Snarare till fest, eller som present, då det är lite utav en upplevelse i sig.

Jag har aldrig sett dessa i svensk butik. Man kan köpa dem från Chocosphere (dock tveksam sajt, samt att den endast skickar till USA och Kanada) eller World Wide Chocolate (som dock inte heller shippar utanför USA!). En del av utbudet finns hos Chokladshopen.com där de dessutom kostar mindre än vad jag betalade för dem O:-).


Kommentarer
Postat av: Emelie Talvis - e t a l v i s ♦

Fin blogg! :)

2008-12-28 @ 15:33:35
URL: http://etalvis.blogg.se/
Postat av: BM

En väldigt delikat och ovanlig chokladbit, som ska ätas långsamt så att smaken hinner upplevas till fullo. Finns t ex i Kränku-butiken i Visby.

2009-10-24 @ 12:25:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0