As requested: Det kladdkakerecept jag använder mig av


Dela |

Fick ett önskemål om att dela med mig av det kladdkake/-muffinsrecept jag brukar använda mig av. Det recept jag brukar använda är ett kladdkakerecept, men kan självfallet användas för muffins också.

Detta recept är hämtat ur Inger Grimlund och Sofia Tronêts Typ mat - i köket alltså...(2002) , Bokförlaget Opal AB, ISBN: 91-7299-008-2.

150 g smält smör
2 ägg
3 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao (kan med fördel adderas 1/2-1 msk ytterligare beroende på preferenser)
(1/2 tsk salt (brukar glömma, behövs egentligen inte))
smör och ströbröd till formen

1. Sätt ugnen på 200°C.
2. Rör ihop alla ingredienserna i en skål. (Jag brukar börja med ägg och socker, sedan mjöl, kakao och vaniljsocker och slutligen smöret.)
3. Smörj en kakform, helst med löstagbar kant. Häll smeten i formen.
4. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 30 minuter. (Ofta räcker det med drygt 25, det här beror också helt på preferenser. Efter 20 minuter får du sitta med en tandpetare och kolla konsistensen i mitten av kakan varannan minut tills du är nöjd. Det är nämligen lätt hänt att man tar ut den för tidigt och upptäcker att mitten under skorpan bara var endast smet. Och visst, kladdkaka skall vara kladdig, men kanske inte riktigt bara varm smet? :D)

Omdöme:
Anledningen att jag sällan använder mig av några andra kladdkakerecept är att detta fungerar utomordentligt. Det är extremt lättgjort och man behöver inte mer ingredienser än vad man (ja, jag åtminstone) alltid har hemma. För övrigt är smeten om möjligt ännu godare, så är du särskilt lat behöver du inte ens slänga in kakan i ugnen.

Svårighetsgrad: Omöjligt att misslyckas, till och med för mig.
Tid: 10 minuter till smeten, 20-25 till gräddningen.
Smak: ♣♣♣♣♣


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0