Varm choklad med kanel


Dela |

Ända sedan den där gången jag smakade (och köpte) kanelpudrade chokladmandlar i Hötorgshallen, har jag varit frälst av kombinationen choklad och kanel. Smakerna kompletterar varandra helt grymt bra! Så när jag skulle göra min sedvanliga varma choklad och öppnade skåpet där jag fick syn på en påse kanel, fick jag en snilleblixt.

2 koppar

2 msk kakao
2 msk socker
1/2 tsk kanel
mjölk (här brukar jag köra på känsla och smaka av, men kanske drygt 4 dl)

Häll ned kakao, socker och kanel i en kastrull och vispa till en pulverblandning. Häll i lite utav mjölken, sätt på plattan och värm under omvispning till en slät mörk sås. Späd ut med mer mjölk i omgångar under provsmakning så att du vet när den är klar!

Kan med fördel serveras med en klick grädde på toppen.

Omdöme: Mm! Ger en extra twist åt den vanliga chokladen (utan kanel blir det en klassisk och grymt enkel choklad, minst lika bra som alla mer komplicerade recept). Ger en ganska mysig höstkänsla, tror den känns bäst framemot jul. Något att se fram emot alla mörka novemberkvällar!
Svårighetsgrad: Omöjligt att misslyckas!
Tid: 5 minuter
Smak: ♣♣♣♣


Kommentarer
Postat av: Nette

Oj mums att jag inte hittat hit innan! Love chocolate! <3 Det där ska prövas! Slänga ner ett par marshmallows med! :D

2008-11-02 @ 18:47:23
URL: http://kardemummagumma.wordpress.com
Postat av: lilalili

Jag har testat varm choklad med kanel efter ditt recept och jag bara älskar det! Tack för ännu ett underbart tips!

Kramis

2008-11-10 @ 20:34:14
URL: http://lilalili.blogg.se/
Postat av: Chokladbloggen

lilalili - Vad glad jag blir :)

2008-11-10 @ 22:01:11
URL: http://chokladbloggen.blogg.se/
Postat av: Unga Morsan

Detta ska jag testa att göra genast! Låter så gott. :)

2008-11-13 @ 20:31:20
URL: http://catlife.blogg.se/ungamorsan15
Postat av: X

Sedan jag läste ditt tips här har jag nästan alltid lite kanel i min varma choklad. Kanongott! I idag testade jag att även ta i ett par krossade kardemummakärnor och att byta ut en del av sockret mot vaniljsocker. Också lite kanel förstås. Riktigt gott!

2009-10-18 @ 18:15:18
Postat av: Chokladbloggen

X - vad glad jag blir! Härligt :) Ska prova med kardemumma definitivt.

2009-10-24 @ 10:42:21
URL: http://chokladbloggen.blogg.se/
Postat av: Lollan

Detta recept låter heeelt UTSÖKT! :) Ska absolut prova det framåt kvällen. Detta blir nog det nya favorit receptet ;)



Ha de gött, igelkött!!



MVH

2011-01-14 @ 17:42:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0