Chokladprovning hos Chokladbutiken.se med Spot&Tell


Dela |


Ikväll har jag alltså varit på chokladprovning hos Chokladbutiken.se på St Eriksgatan. Tack snälla Spot and Tell för att jag fick komma!

Vi fick först leka viskleken på chokladvis... roligt :P Sedan provade vi tre stycken choklader:
1. En mjölkchoklad från Montezumas med kakaohalt lika hög som mörk choklad - 54%. Mjölkchoklad kallas alla choklader som innehåller mjölk. Den var riktigt, riktigt god. Rekommenderas verkligen.
2. Nummer två var en vit choklad från Michel Cluizel. Jag är inte jättemycket för vit choklad att äta bara sådär, men den var väldigt fin och god för att vara vit choklad.
3. En oconchad råchoklad från Laequa. Råchoklad är ju lite "trendigt" nu, för att en choklad ska klassas som råchoklad gäller att den inte får upphettas över 42,5 grader vilket i praktiken innebär att chokladen görs på orostade kakaobönor. Jag tyckte verkligen inte om denna, den var... ganska vidrig. Det finns dock tydligen många olika typer av råchoklad så kanske någon annan skulle passa mig bättre? Det ska i alla fall vara väldigt nyttigt...

Mellan provningarna fick vi höra om kakaons historia, tillverkningen och lite allmän kuriosa. Jag fick en hel del bra uppslag till inlägg här i bloggen! :D
Sedan fick vi gissa smaksättningen på fyra olika choklader och jag hade rätt på tre!
Väldigt kul och trevligt var det i alla fall, snacka om vardagslyx.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0