Kladdkakemuffins enligt Leila Lindholm


Dela |



Recept:
12-16 stycken

2 ägg
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1/2 dl matolja
2 msk ljus sirap (enligt orginalreceptet 1 dl men jag hade inte så mycket)
2 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g blockchoklad

1. Vispa ägg, socker och vaniljsocker lätt och luftigt.
2. Smält smöret, rör ned matolja och sirap. Vänd ned i äggvispet.
3. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt. Vänd ned i smeten.
4. Hacka blockchokladen och smält (enligt receptet i vattenbad, men jag körde latvarianten i mikro). Rör ned i smeten.
5. Dela upp i muffinsformarna. Grädda på 175°C i 12-16 minuter, beroende på hur stora de är. Testa med tandpetare!

Omdöme:
Receptet kommer från Leila Lindholms kommande bok A Piece of Cake och fanns med i Expressen Söndag 6/4 2008. Det skiljer sig en del från den kladdkaka jag brukar göra, bland annat innehåller mitt recept varken matolja, sirap, bakpulver eller blockchoklad. Och ska jag vara helt ärligt är mitt recept både enklare och godare.
   Bakpulvret gör att muffinsen växer, torkar och genast förlorar den där härliga kladdiga känslan. Sirapen var mest kladdig och jobbig att hålla på med och blockchokladen tillförde inte ett skvatt. Värt att nämna är också att dessa muffins höll sig max 12 timmar innan de blev snustorra.
   Smaken var det inget fel på, men det var inte värt allt krångel och alla ingredienser när man kan göra minst lika goda enklare.

Svårighetsgrad: Lätt.
Tid: 15 minuter till smeten, 15 minuter i ugnen. = 30 minuter.
Smak: ♣♣♣


Kommentarer
Postat av: Minna

Lite kul att du säger att de blev torra direkt, när du inte använde i närheten all sirap?? Kanske det var därför? ;-)

Jag gjorde dessa efter receptet och de blev absolut inte torra...

2008-05-10 @ 10:45:28
Postat av: Choklad von Blogg

Minna - Kul att du lyckades bättre, då kanske det är värt ett försök till! :)

2008-05-12 @ 21:15:04
URL: http://chokladbloggen.blogg.se
Postat av: Minna

Kan du inte lägga ut ditt recept på kladdkakemuffins så att man kan få testa det? :-)

2008-05-16 @ 12:00:52
Postat av: Mines

Inspirerad, ska göra dessa nästa gång! Tack för en bra blogg.



http://mines.blogg.se/2008/october/underbart.html

2008-10-08 @ 16:49:47
URL: http://mines.blogg.se/
Postat av: Petra

mums

2010-03-20 @ 18:26:59
URL: http://www.romantiskahem.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0