Paris


Dela |

Chokladbloggen hade nyligen lyckan att tillbringa några dagar i den fantastiska världsstaden Paris, och med tanke på detta samt kommande resor inrättades den nya kategorin Chokladbloggen på vift, där det kommer att tipsas lite om chokladupplevelser på diverse platser i världen.

Det jag upplevde var definitivt att fransmännen kan det här med choklad, men främst inom vissa områden.

Att köpa choklad i matbutiken är precis likadant som i Sverige, om inte dyrare. Jag upplevde det som dyrt och det var ungefär samma märken som finns i Sverige. Chokladpraliner finns det gott om att köpa och det är svindyrt. Jag snackar 50 spänn för en pralin. Men man kan köpa praliner för 50 kr styck i Sverige också. Paris är alltså varken billigare eller bättre på chokladpraliner. Om man däremot vill titta på choklad (vilket jag personligen inte förstår varför man skulle vilja göra), är LaFayettes gourmetavdelning ett hett tips.



Gillar du chokladglass kan jag rekommendera att ta dig till en Hägen-Dazs glassbar (finns lite varstans) och äta en Double Chocolate Brownie Explosion. Det var utan like den godaste glass jag någonsin ätit. (Bring Hägen-Dazs glassbar to Sweden!)

Men det som fransmännen ändå gör bäst med choklad är efterrätter och fika. Min erfarenhet är att när du väljer efterrätt, välj något med choklad för då kan det inte gå fel. Väljer du något annat kan du råka få kall omelett eller enbart grädde i en skål. Men både när det gäller efterrätter och fika så är chokladen inte i så stor majoritet som man skulle önska, det finns kanske 2 alternativ som innehåller choklad. De kör alltså på kvalitet, inte kvantitet. Av dessa chokladgrejer jag ätit har följande utmärkt sig;

♣ Chokladtårtan på Les Anges, Salon de The i närheten av Rue Tiquetonne i 2e arrondissementet. Jag har aldrig ätit något som smakade mer perfekt choklad.



♣ Chokladkakan min resekamrat beställde som efterrätt när vi åt trerätters på en resturang vars namn jag tyvärr inte kommer ihåg, den låg i alla fall på andra sidan Seine mitt emot Louvren ungefär. Precis vid stranden.

Vidare kan jag nämna att många Parisiska konditorier och fik har ett bakverk de kallar macarons. En macaron i choklad är mycket god; konsistensen är svår att beskriva för den liknar ingenting annat. Smaken är dock... choklad. Bra alternativ om man vill fika då det ofta annars bara finns typ... croissanter. Vilket iofs är gott, särskilt de som innehåller choklad, men ändå.

Frågor är välkomna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0