Chokladhavrekakor med nötter


Dela |




Jag utgick från ett recept i Stora Boken om Bakning (ICA Förlag) men det är inte mycket som är sig likt. Drog ned sockret, lade till kakao och bytte russin mot nötter. Fick även tillsätta lite mjölk eftersom smeten annars var för torr.

Ca 40 st

~110 g smör
3 dl havregryn
1 dl socker
3 msk vatten
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
1/2 dl mjölk
50 g hackade hasselnötskärnor
50 g hackad sötmandel


Detta använde jag!

1. Smält smöret i vattnet, i en kastrull.
2. Häll den smälta smör-vattenblandningen över havregrynen i en bunke. Rör ihop.
3. Tillsätt övriga ingredienser.
4. Rulla smeten till små bollar, platta till något och placera ut på plåten.
5. Gräddas på 175ºC i mitten på ugnen, drygt 12-15 minuter. Kakorna är mjuka när man tar ut dem men stelnar efter hand som de svalnar.


Jag är förkyld och känner inte smaker så bra just nu :P men såvitt jag kunde känna var de grymt goda! Nötsmaken är ganska påtaglig, man kan dra ned på mängden nötter beroende på hur man vill ha det. De är inte heller alls särskilt söta, vilket uppskattades hemma hos mig, men är man mer för söta kakor bör man öka på mängden socker! Det ursprungliga receptet innehöll 1,5 dl socker, eftersom kakaon ger en bitter smak bör man egentligen öka till kanske 2 dl socker? Det beror helt på tycke och smak! Det här är i alla fall min smak. :)


Kommentarer
Postat av: Ellinor

Spännande. Ska absolut testa dessa. Det är roligt när man vågar experimentera lite och anpassa recepten efter egen smak och tycke.

Kram på dig

2009-07-02 @ 10:13:08
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com
Postat av: Madelene

Jättefin blogg du har :-) Kraam

2010-01-28 @ 21:38:19
URL: http://mabeline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0