Viktklubb-kladdmuffins


Dela |

Originalreceptet härstammar egentligen från Viktklubb.se, men jag hittade det här. Sedan modifierade jag det en aningens.



Det här använde jag
1 dl vetemjöl
0,5 dl kakaopulver (jag tog ca 6 matskedar, tappade räkningen :P mitt kakaopulver är tyvärr lite gammalt och har tappat smaken en del)
2 tsk vaniljsocker
250 gram kesella 1 % fett
3 st ägg
2 dl socker (här gaggades det om att byta ut en del mot hermetas lättströ, men screw that!)
0,5 tsk bakpulver
1 msk snabbkaffe
0,5 tsk salt
30 g hackad Anthon Berg ljus choklad
Gör såhär:
Vispa ägg och socker poröst.
Rör ihop alla torra ingredienser.
Rör ned de torra ingredienserna i ägget och sockret, och rör ned kesellan. Vispa smeten slät.
Lägg i muffinsformar, för mig blev det 20 st.
Grädda på 200ºC i drygt 10-11 minuter.



De här var väldigt enkla och snabba att göra och innehåller som sagt i princip inget fett alls. Men, de var inte alls lika goda som vanliga kladdmuffins. De smakar väl okej, men konsistensen känns slabbig och allmänt konstig. Det syns t o m på bilderna!

Jag är inte den som tänker mycket på vad jag äter, utan provade främst dessa för skojs skull. Men även om jag brydde mig, skulle jag inte baka dessa igen. De var ganska värdelösa.

Men skulle jag baka dem igen, så skulle jag 1) dra ned på kaffet, nu var jag tvungen att ha i extra mycket kakao för att täcka kaffesmaken liksom, 2) ha i med bakpulver, för de växte verkligen inte alls.

Fast nu kommer jag ju inte att baka dessa igen och det är inte heller någonting jag rekommenderar. Gör ordentliga grejer med smör och så istället! :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0