Chokladbollar


Dela |


En klassiker! Otroligt lättgjorda och nu har jag hört att de dessutom går bra att frysa in. Det låter ju farligt... Orginalreceptet kommer från Inger Grimlund och Sofia Tronêts bok Typ mat... i köket alltså, ISBN 91-7299-008-2, men är som vanligt något modifierat av mig.
Ca 40 stycken (små!!)

Du behöver:
200 g smör eller margarin
6 dl havregryn
2 dl socker
5 msk kakao
Ev en jätteliten skvätt mjölk
Ev smaksättning, jag brukar slänga i lite kaffe, men man skulle även kunna tänka sig att pröva med lite apelsinjuice eller pepparmyntsolja (har aldrig provat, så inga garantier :P)
Dekoration, vanligast är väl pärlsocker eller kokos (kokos är min favorit!) men jag hade ingetdera hemma. En nödlösning brukar då bli att rulla i havregryn vilket fungerar bra, även om de inte ser lika festliga ut såklart. Jag prövade även att rulla i någon slags strössel (Crunchy från Ohoj), se övre bilden, men det fungerade inte lika bra, de fastnade verkligen inte.

Allt man behöver till grundreceptet!

Gör så här:
1. Börja med att mäta upp smöret. Kör det en jätteliten kort stund i mikron så blir det mjukare och lättare att arbeta med.
2. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop smeten med händerna. Om det blir för torrt kan man tillsätta en liten skvätt (~1 msk) mjölk, det ger ingen smakskillnad men kan hjälpa till att hålla samman smeten för det är ju väldigt mycket torra ingredienser!
3. Forma små bollar och rulla i det du valt som dekoration.
4. Ställ in i kylen en stund. (Det här steget brukar jag hoppa över, är för otålig...)
5. Förvara i frysen!


Kommentarer
Postat av: Sanna

Gud så underbart chokladiga och smarriga de såg ut att vara. Blir nog till att baka själv idag :)

2010-04-13 @ 06:24:09
URL: http://sannanaeaes.blogg.se/
Postat av: Addikoko

Chokladbollar är bara så goda!<3 Förresten, runt den 9-11:e maj är det chokladbollens dag! Jag tänker fira den 11:e;)

(om man söker på nätet finns det många olika datum, men de vanligaste är 9:e, 10:e och 11:e maj.)

Då blir det dubbel sats chokladbollar:9

2010-04-17 @ 16:52:40
URL: http://addikoko.blogspot.com
Postat av: shoppingtipset

Hej! Tänkte bara säga att jag lånat ditt recept till min blogg. Hoppas det är okej!

2010-11-17 @ 19:12:44
URL: http://shoppingtipset.blogg.se/
Postat av: Michael

Får bli chokladbollar till middag idag.

2010-11-20 @ 18:02:06
URL: http://ordommusik.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0