Saras kokosrutor


Dela |



Receptet är hämtat ur Stora boken om bakning, Ica förlag 1984. ISBN 91-534-0840-3.

150 g margarin eller smör
2 ägg
3 dl socker
1 ½ dl mjölk
4 ½ dl vetemjöl
2 ½ tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

Glasyr:
60 g margarin eller smör
3 ½ dl florsocker
4 msk kallt kaffe
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker

Garnering:
kokos

1. Smält matfettet och låt det svalna.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3. Tillsätt mjölken omväxlande med mjölet som blandats med bakpulvret. Rör också i vaniljsockret och kakaon. Vänd till sist i matfettet.
4. Häll smeten i en välsmord långpanna (ca 25x35 cm).
5. Grädda kakaon i nedre halvan av ugnen på 175-200 ° C cirka 30 minuter. Kontrollera med en tandpetare eller annan sticka att kakan inte är kladdig.
6. Smält matfettet till glasyren. Sikta ned florsockret samt tillsätt övriga ingredienser. Rör samman till en smidig glasyr. (Om du har florsocker-kris (=florsocker saknas), fungerar det att tillsätta maizenamjöl och koka upp glasyren för att få den trögare konsistensen. Florsocker är dock att föredra!)
7. Bred glasyren över kakan medan den ännu är varm. Strö över kokosen.

Omdöme:
Den här kakan har min mamma gjort till festligare tillfällen så långt jag kan minnas. Och det är en god kaka, men personligen är jag inte så mycket för den här typen av "torrare"/smuligare kakor. Jag gillar mer det kladdiga, och härav finner jag glasyren vara det godaste.
   Det känns dock som om det vore svårt att misslyckas med denna om man bara följer receptet.

Svårighetsgrad:
Ganska lätt
Tid: Ca 45 minuter
Betyg: ♣♣♣


Kommentarer
Postat av: Josla-dyslexi

Nu fick lite inspiration av kokoskakan så den jag gör i dag.

2008-08-05 @ 12:24:35
URL: http://josla-dyslexi.blogspot.com/
Postat av: Chokladbloggen

Josla-dyslekxi - Kul att höra :)

2008-08-05 @ 14:15:18
URL: http://chokladbloggen.blogg.se/
Postat av: Anzi

Hittade bloggen när jag letade efter recept på glasyren till Saras kokosrutor. Måste bara tipsa om att göra sin riktiga favoritchokladkaka och använda glasyren till den istället. Så får man det göttigaste. Skön blogg förresten!

2009-04-03 @ 20:03:01
Postat av: Smirre

Yip!

Jag och min assistent bakade dessa i går och de blev mycket bra!

Tack för detta fina recept! =^_^=

Bilder på min blogg! ^.^

Mvh: Smirre

2009-10-09 @ 09:53:00
URL: http://www.metrobloggen.se/smirre
Postat av: Chokladbloggen

Anzi - Jag skulle lätt kunna tänka mig den glasyren på en kladdkaka!!! Mumma!!



Smirre - Vad glad jag blir! Alltid roligt när man kan hjälpa till :)

2009-10-09 @ 12:53:32
URL: http://chokladbloggenblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0