Chokladmuffins med fudgetäcke och nonstop


Dela |



12 st muffins

Detta recept kommer ursprungligen från Kraft Foods via Dagens Muffin men jag var tvungen att modifiera det endel pga brist på vissa livsmedel.

1 3/4 dl standardmjölk
30 g finhackad choklad
2 msk kakao
1 1/2 dl strösocker
60 g osaltat smör, rumsvarmt
1/2 tsk vaniljsocker
1 stort ägg, vispat
2 1/2 dl extra fint vetemjöl (eller vanligt vetemjöl blandat med 1 1/2 tsk bakpulver) jag hade vanligt vetemjöl med bakpulver

Fudgetäcke:
100 g finhackad choklad, mörk
1 tsk farinsocker
25 g osaltat smör, rumsvarmt
Marabou Non Stop

1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Värm mjölken i en kastrull tills den är skållhet men inte börjat koka. Lägg chokladen och en tredjedel av sockret i en skål och häll över den heta mjölken. Rör om tills smeten är slät och chokladen smält. Låt svalna.
3.  Vispa smöret, vaniljsockret och resten av strösockret med en elvisp eller träsked i en skål, tills smeten är ljus och luftig. Vispa ner ägget däri, lite i taget. Rör ned chokladsmeten varvat med mjölet och kakaon i omgångar.
4. Fyll pappersformar till hälften med den släta, tjocka smeten. Grädda 15-18 min eller tills kakorna höjt sig och fjädrar lite när man trycker lätt på dem med fingret. Låt dem svalna på galler.

Till Fudgetäcket:
Lägg chokladen i en värmetålig skål över en kastrull med kokhett vatten och smält försiktigt. Lyft bort skålen, rör ner farinsocker och smör. Låt smeten svalna när den blivit slät, rör om då och då. När smeten blivit tjock och är på väg att stelna doppar du kakorna i smeten (eller bred ut den) så att de får ett tjockt fudgetäcke. Tryck dit Non Stop och låt fudgetäcket stelna.

Omdöme:
Pga bakpulvret växte mina muffins väldigt och det blev jättesvårt (och kladdigt!) med fudgetäcket som rann och nonstopen som ramlade. De var alltså väldigt omständiga och kladdiga men i övrigt väldigt goda!

Svårighetsgrad: Medel
Tid: 40-50 minuter
Smak: ♣♣♣


Kommentarer
Postat av: Melinda

Mmm, de ser goda ut! Tror nog att jag ska pröva dessa någon gång :)

2008-09-27 @ 09:13:44
URL: http://mellemm.blogg.se/
Postat av: lilalili

Detta är något jag absolut måste prova på. Jag återkommer om resultatet!

Kramis

2008-09-27 @ 11:52:55
URL: http://lilalili.blogg.se/
Postat av: kxozo

Dom bilder du hade på muffinsen såg mkt mer aptitliga ut än kraft foods ;] förövrigt underbar blogg :D

2008-09-30 @ 17:32:50
Postat av: Chokladbloggen

kzozo - Nej, menar du det? Vad glad jag blir, jag är inte mycket som fotograf egentligen :P Mina såg ju rätt annorlunda ut än deras som verkade med kompakta och kladdiga.

2008-09-30 @ 17:43:13
URL: http://chokladbloggen.blogg.se/
Postat av: Sara

Hejsan, ville bara skriva och berätta att jag bakade de här muffinsarna härom dagen. Och de blev en stor hit! Ska nu baka dem till en 50tals fest :-). Så tack så mycket för receptet!!

2008-10-21 @ 10:28:43
Postat av: Chokladbloggen

Sara - Vad kul att höra! Jag blir jätteglad :)

2008-10-21 @ 13:10:44
URL: http://chokladbloggen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0