Chokladmuffins med hallon


Dela |



Till midsommaraftonsefterrätt åt vi chokladmuffins med hallon! Receptet hittade jag hos Dagens Muffin, men ursprungligen kommer det från boken Sju sorters kakor från ICA Bokförlag. Här kommer receptet:

Ca 12 st
100 g smör
2-3 ägg (jag tog 3 för de var små)
2 dl strösocker
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
5 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
frysta hallon (lätt tinade)



Det här är alltså vad som behövs! (Plus hallonen då.) Saker som bör finnas i var man eller kvinnas hus :)

1. Smält smöret i en kastrull.
2. Vispa ägg och socker pösigt.
3. Tillsätt övriga ingredienser (ej hallon) och vispa samman.
4. Tillsätt det smälta smöret.
5. Häll i muffinsformar, drygt 12 stycken. Lägg ett eller två hallon i mitten på varje muffin.
6. Gräddas i ugnen på 200°C i 15-20 min.



Dessa muffins är väldigt lättgjorda och tar kort tid - 40 minuter max om man tar det lugnt . Hemma hos mig uppskattades de och jag är mycket nöjd! Jämfört med originalreceptet minskade jag lite på sockret och ökade mängden kakao vilket gjorde att de smakade lite mer choklad och var lite mindre söta än de antagligen skulle varit annars. Hallonen ger med sin syrlighet en skön kontrast mot den maffiga muffin-känslan som man lätt får annars, vilket också gör dem lite farliga - det är lätt att äta för många...


Kommentarer
Postat av: Ellinor

De där muffinsen fick det att vattnas i munnen på mig (som alltid när jag kikar in här).

Ledig dag i morgon så kanske skulle jag passa på och baka lite...

Kram

2009-06-23 @ 19:58:54
URL: http://ellinorsworld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0