Varför kan man sätta i sig 200g mjölkchoklad men inte 200g mörk choklad?


Dela |

De flesta kan lätt sätta i sig en 200-grammare Marabou mjölkchoklad framför TVn en fredagskväll... men 200 gram riktig, mörk choklad? Nej precis, trodde inte det heller. Vad beror det på? Knappast att den mörka chokladen inte är lika god.

Nej, det har med våra grundläggande primala instikter att göra. I urminnes tider, när vi gick runt i skogen och letade föda, utvecklades vårt smaksinne på så sätt att vi uppskattade söta saker men inte beska. Det berodde på att söta saker i allmänhet var ofarliga medan beska saker ofta var giftiga.

Detta lever alltså kvar än idag, och vårt primala smaksystem tror att mörk choklad är giftigt...


Kommentarer
Postat av: Canman

Vinn vinterns hetaste läsplatta ifrån Canman!



Tävlingen hittar du på följande länk:

http://canman.se/tavling/jultavling.aspx

2010-12-19 @ 17:49:27
URL: http://canman.se
Postat av: Åsa

Då tror jag mitt primala smaksinne är i olag för jag har inge problem med 200 g mörk choklad :)

2010-12-19 @ 22:12:52
Postat av: foodelicious.se

Intressant info för kommande fredagskvällar med planerade intag av mörk choklad :-).

2010-12-20 @ 16:50:08
URL: http://www.foodelicious.se
Postat av: Madeleine

Jag kan äta 150 gram (15 rutor) mörk choklad, men mår ganska illa sen och även dagen efter. Men så gott det är!

2011-01-11 @ 08:45:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0