Oemotståndliga brownies


Dela |



Jag vet av många av er saknar fler recept, så igår tog jag mig äntligen i kragen och bakade brownies! Receptet kommer från The Desperate Housewives Cookbook, Voltaire Publishing 2006, där det finns med i Lynettes kapitel. Kommer ihåg när Lynette hade cancer och hennes alkoholistmorsa, Stella, försökte övertala henne att börja med marijuana för att döva smärtorna. Lynette vägrade men Stella bakade då brownies med marijuana i och lurade Lynette att äta dem.

Jag föredrar dock mina brownies knarkfria, haha.

340 g mörk blockchoklad
2 1/2 dl strösocker
175 g smör eller margarin, plus mer till formen
2 1/2 dl vetemjöl, plus mer till formen
2 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
4 stora ägg (eller 5 små)
1 msk vaniljsocker
3 3/4 hackade pekannötter (motsvarar ungefär 1 st 250 g påse)


1. Bryt chokladen i bitar och smält tillsammans med socker och smör i vattenbad (lägg dem i skål som du ställer ovanpå kastrul med kokande vatten). Rör tills chokladen har smält och smeten är slät. Låt svalna till rumstemperatur.



Varning: Smeten är GALET god. Smaka på egen risk (du riskerar att inte få några brownies i slutändan).

2. Värm ugnen till 175 grader. Smöra och mjöla en bakform som är ungefär 33 x 22 cm.

3. Rör samman mjöl, bakpulver och salt i en skål och ställ åt sidan.

4. Vispa den avsvalnade chokladsmeten med elvisp tills den är blank. Tillsätt äggen, ett i taget, och vispa noga. Vispa i vaniljsockret. Rör i de torra ingredienserna tills de är helt invispade. Vänd ned nötterna och rör. Häll smeten i en bakform och släta till ytan.

5. Grädda tills kanterna är knapriga och släpper från kanten och ytan är fast. Mitten ska fortfarande vara lite kladdig. Receptet säger 18 minuter, men efter 18 minuter var mina brownies fortfarande i flytande form. Upptäckte det inte förrän de svalnat och ugnen svalnat, så satte på allt och bakade dem 10 minuter till. Fortfarande flytande. Bakade ytterligare 10 minuter - först då var de tillräckligt fasta för att kunna skära upp. Något torra dock, det är ju inte jättebra att baka dem flera gånger och låta dem svalna däremellan. Blir säkert bättre om man är lite bättre med gräddningstiden. Jag skulle rekommendera er att grädda dem i ungefär 18 minuter och sedan kontinuerligt känna med en tandpetare om de verkar vara färdiga. De ska som sagt fortfarande vara kladdiga, men ändå så fasta att det går att skära i bitar.

6. Låt svalna. Skär i bitar, detta går lättare om de fått svalna i formen. De håler sig upp till 2 dagar i kylskåp och går utmärkt att frysa in!



Nice att ha i frysen när chokladsuget sätter in!




Och så omdöme då! Jag är nöjd, det blev väldigt gott trots det lilla missödet med gräddningstiden. Men där får jag ju också skylla mig själv eftersom jag är så slarvig att jag inte kollar om de verkar vara färdiga. Det var lite pill att göra dem för den bakovane, men om ni bara tar det lugnt och nogrannt och följer receptet är det nog svårt att misslyckas på något fatalt vis!

Ytan blev väldigt knaprig men innanmätet fantastiskt mjukt! Känns som en typiskt amerikansk, mastig brownie. Bra chokladsmak, rekommenderar er att använda just mörk blockchoklad och inte någon ljusare variant. Kanske skulle man kunna dra ned lite på sockret, de blev ganska söta, men det är ju en smaksak.


Kommentarer
Postat av: ROBIN HOOD - gratis designhjälp

Hejsan, ja denna fråga skickas till lite olika bloggar :)



Jag undrar om du har sätt både Sex and the city & vänner och isf vilken tycker du är bäst?

svara i min this or that fråga om du har lust, vore kul att se hur folk resonerar! :)



http://robinhoods.se/2011/february/this-or-that-satc-vs-friends.html#comment

2011-02-12 @ 13:37:25
URL: http://robinhoods.se
Postat av: Anne

Hej



jag ville bara göra dig uppmärksam på att det här inlägget har publicerats på en annan blogg, rakt av, med bilder och allt. Maila mig så skickar jag en länk, jag vill inte lägga ut den eftersom det driver trafik..

2011-03-16 @ 21:22:33
URL: http://annesfood.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0