Mosters chokladrutor


Dela |

 

Ursprungsreceptet kommer från "Nya Annas mat" av Anna Bergenström, men jag har modifierat det något (och gjorde bara halv sats).

 

100 g smör eller margarin

100 g blockchoklad

2 ägg

2 dl socker

1 rågad dl vetemjöl

1 msk kakao

1/2 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

50 g hackade nötter (jag hade valnötter, hasselnötter eller mandel går också bra)

0,5 msk snabbkaffe löst i 1 msk hett vatten

 

Smörj och bröa en form. Hacka nötterna och värm ugnen til 175 grader.

 

Smölt smöret eller margarinet i en kastrull på låg värme. Lägg ned chokladen att smälta i det varma smöret.

 

Vispa under tiden ägg och socker pösigt. Rör ned mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker. Rör ned smörchokladen i äggsmeten. Smaksätt med kaffet som lösts i hett vatten och rör ned nöthacket.

 

Bred ut smeten i långpannan och grädda mitt i ugnen i cirka 25 minuter.

 

 

 

Jag är supernöjd med resultatet! Rutorna blev jättehärligt kladdiga och så mjuka. Ska enligt uppgift gå bra att frysa också - perfekt att ha i frysen och ta fram när du får oväntat besök...

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0