Falsk Toscakaka


Dela |

Min mor jobbar i Enköping, och där gör de helt fantastisk fika för er som inte visste. Ibland tar hon hem överbliven fika till mig, det är så stört goda grejer. Bra Enköping! Anyway, vi fick ett recept då för ett tag sen på någon sorts kladdkakeliknande sak med kokos och sånt på. Sjukt gott.


Dock har jag och mor svårt att få till kladdet, ty vår ugn är missbildad, men även det blev fantastiskt gott.


4 ägg
3 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
8 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
175 g smält smör

Toscasmet (ljusa kladdet ovanpå):
75 g smör
2 dl socker
1,5 dl grädde
1 dl sirap
1 påse kokos


Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop med resten. Häll smeten på bakplåtspapper i en långpanna och grädda i mitten av ugnen (200 grader) ca 12-15 minuter (kakan ska vara kladdig). Koka under tiden ihop toscasmeten under omrörning. Ta ut kakan ur ugnen, låt den svalna något och bred sedan över smeten. Grädda ytterligare 10 minuter tills toscatäcket fått lite färg. Skär i bitar. Ät.


Kommentarer
Postat av: Sofie

Den här kakan är så otroligt god! är en standard kaka hos oss, :)

2011-03-31 @ 20:46:04
URL: http://ssofiiee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0