På begäran: Chokladbollskaka


Dela |

Min kollega tyckte det var en bra idé att göra denna fantastiska skapelse för dem som inte kan baka på riktigt. Jag är inte riktigt som min kollega, hon är fantasifull och håller på och bakar duktigt och så. Jag gör chokladbollar på sin höjd. Ibland en kladdkaka. I det här fallet en chokladbollskaka.

Jag gjorde förresten en halv sats, men receptet är för en hel kaka. Den blir ungefär lika stor som en kladdkaka.
Så, ni behöver:

- 2,5 dl socker
- 8 dl havregryn
- 2 msk vaniljsocker
- 3,5 dl kakao
- 225 g smör
- 3-4 msk kaffe
- 1/2 dl kokos och 100 g smält mörk choklad för topping



Blanda alla ingredienserna i en skål.



Rör om.



Lägg ut smeten på en kladdkakeform och häll smält choklad över. Ställ sedan in allt i kylen och låt stå där ca. 30 min, beroende på hur mycket du orkar vänta. :D



Jag hade inget kokos (kaos), så det blev lite florsocker på istället. Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

åh, haha, det har jag inte tänkt på! Lite farligt att göra en chokladbollskaka, känns som att man tänker jag kan ju äta hela, det är ju bara EN chokladboll ;)

2011-03-24 @ 21:33:00
URL: http://www.daedalsmat.sajto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0