Recept: Chokladmousse med hallon och grädde


Dela |

Jag och kollegan skulle äta middag häromveckan, och hon tyckte vi skulle vara seriösa och laga efterrätten själv den här gången. Så jag leta fram ett recept från denna sida, som jag tidigare nämnt. En bra sida för mongon som jag som inte kan improvisera utan måste ha tydliga recept.
Receptet är för 4 pers, men vi var 2. Kändes bättre sådär liksom.
Ingredienser:

100 g mörk choklad (jag hade lite mindre, för jag hade inte mer)
2 st äggulor
0,5 dl starkt kaffe (jag hade bara i lite kaffepulver, för kollegan tyckte inte jag fick blanda kaffe med vatten och ha i :)
3 msk florsocker
2,5 dl vispgrädde

Smält chokladen.

Rör ner äggulorna en i taget. Rör ordentligt mellan varje.

Låt smeten svalna.

Rör ner kaffe och florsocker.

Vispa grädden, och rör ner den i smeten. Rör om alltet. Det blir ganska ljus smet. Smaka av och se om det fattas något.

Fördela chokladmoussen i portionsglas och ställ in i kylen.

Kan nämna att jag inte hade den blekaste vad jag höll på med och ändå blev det jättegott. Prova redan ikväll!

Jag hade hallon och grädde på min mousse, kollegan föredrog endast hallon. SJUKT GOTT.






Kommentarer
Postat av: Yohanna

Åh så gott det där såg ut! :)

2011-05-13 @ 12:42:37
URL: http://fireflybaby.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0