Marias Chokladterapi från Göteborgs Kex


Dela |




Göteborgs kex har släppt nya kakor med chokladbitar doppade i mjölkchoklad. Jag brukar oftast bli besviken på sådana, de brukar innehålla något som inte ens kan kallas för chokladbitar. Men kanske ska lägga till dem till min tenta-snacks-lista...

Receptet av kakorna finns på kakpaketet, för oss som känner sig manade att spara lite pengar och baka istället.


Recept Marias Chokladterapi:

(Ca 20 stora kakor)
5,5 dl vetemjöl
1 ¼ dl havremjöl
130 g smör eller margarin, rumstempererat
1 ½ dl socker
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 ägg
½ dl mjölk
40 g (ca ½ msk) sirap
100 g mörk choklad, grovt hackad
60 g ljus choklad, grovt hackad
200 g ljus choklad till doppning.

1. Förvärm ugnen till 200 °C. Blanda vetemjöl, havremjöl, smör, socker, bakpulver och salt så att konsistensen blir ungefär som brödsmulor. Tillsätt ägg, mjölk och sirap och blanda samman till en deg. Blanda till slut i chokladen.

2. Rulla försiktigt degen till antingen en lång rulle eller flera små (ca 5-7 cm i diameter). Lägg degrullarna i kylskåp i ca 30 minuter. Skär sedan degen i ca 1 cm tjocka skivor och lägg dem på en plåt med bakpapper på.

3. Sätt in kakorna i ugnen och sänk värmen till 175 °C. Grädda kakorna mitt i ugnen i 10-15 minuter. Ta ut kakorna och låt dem svalna på ett galler.

4. När kakorna har svalnat, smält den ljusa chokladen i ett vattenbad och doppa undersidorna av kakorna med hjälp av två gafflar.



Har ni smakat, vad tyckte ni?



bild och recept från Göteborgs kex


Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Jag har bara ätit en sort av "bageriets bästa" och blev grymt besviken, så jag satsar nog på att baka istället. Då kan man ju trycka ner massor av extra chokladbitar också ;)

2011-09-19 @ 18:39:57
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: Wesslantjej

Jag har smakat dessa för ett par år sedan och blev ganska så besviken.. Det var inte speciellt mycket med smak och kändes inte så speciella. Men det var ju ett par år sedan, kanske dags att testa igen?

2011-09-26 @ 17:34:08
URL: http://tjejenochlivet.blogg.se/
Postat av: Erica

Jag var i princip beroende av chokladcookies i mina yngre dagar, och jag måste säga att jag nu blev väldigt sugen på att testa dessa. :-)

2011-09-27 @ 15:41:23
URL: http://iryccah.blogg.se/
Postat av: Hengan

Jag och min man blev båda valda och fick prova båda varianterna, jag måste säga att båda var jättegoda! Och du borde absolut testa dem ...mums!

2011-09-30 @ 13:37:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0