E. Wedel: Czekolada Gorzka


Dela |



E. Wedel (sedan 1999 Cadbury-Wedel Polska, dock är E. Wedel fortfarande ett godtaget namn) är det ett av Polens ledande konfektyrbolag, grundat år 1851. Detta är deras mörka choklad (minsta kakaoinnehåll 64%).

Smak: Inte riktigt som vanlig chokladsmak. Kan inte riktigt sätta fingret på vad som är annorlunda? Jag tycker den verkar ha en hint av kokossmak, något jag finner vanligt i polsktillverkad choklad. Då brukar jag dock kunna hitta kokos i innehållsförteckningen, vilket inte finns nu.
Konsistens: Tjock kaka men har ändå det där cracket som man vill ha. Ger gott intryck, som en väldigt rustik och äkta chokladkaka.
Utseende: Bra färg, dock något i ljusaste laget? Kanske är normalt dock, då det ju inte är allra allra mörkaste sorten.
Inköpsställen: Såvitt jag vet främst i polska butiker. Man behöver alltså åka antingen till Polen eller till Irland...
Ca-pris: Tror den gick på uppemot €2.

Näringsinnehåll per 100g:
2079 kJ / 499 kcal
Protein 10,7 g
Fett 41,7 g
Socker 32,1 g

Betyg: ♣♣♣+
Prisvärdhet: ♣♣♣♣
Nyttighetsfaktor: Betydligt lägre kaloriinnehåll än tidigare testade chokladkakor som brukar ligga på 550+ kcal. Helt ok.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0