Några chokladbitar från Godisprinsen


Dela |

image10

Så, någon har helt enkelt knallat iväg till en matbutik i sin närhet och köpt en fet påse från Godisprinsen, innehållande sex olika sorters choklad. (Nej, det var inte jag, men jag tog påsen från personen ifråga.) Med tanke på att en 100g chokladkaka från Marabou kostar uppemot 17 kronor idag, skulle lösviktsgodis kunna vara ett budgetalternativ då det går på rung 7-8 kr/100g, men detta kräver ju självklart att det finns bra chokladbitar att välja mellan!

Följande chokladbitar har jag prövat:


image11

1. Jättenougat, 2. Chokladtryffel, 3. Mintkaka, 4. Mörkt chokladhjärta, 5. Apelsinklyftor, 6. Cocosprick

1. Jättenougat |
Ordentligt seg, på ett sätt som kan uppfattas som positivt eller ej beroende på preferenser. Rekommenderas ej om du har tandställning. Borde inte heller kvala in som chokladgodis eftersom den endast är täckt av ett millimetertunt lager mesig mjölkchoklad och har ett innanmäte av nougat. (Här snackar vi alltså falsk marknadsföring då den ser ut att innehålla betydligt mer choklad.) Och personligen är jag inte särskilt förtjust i nougat, men det är väl en smaksak.



2. Chokladtryffel |
Först trodde jag att jag hade missuppfattat hela saken; att jag tagit fel. Men det är dubbelkollat och jag är säker på att detta är den så kallade ?chokladtryffeln? (notera att den är ?choklad tryffel? hos Godisprinsen. Snälla någon.). Problemet är dock att detta inte ens är chokladtryffel. Det här är någon slags nougat/toffee, vilket är trams och borde bannlysas (erm, enligt min åsikt). Jag luktade på pralinen men klarade inte av att smaka.



3. Mintkaka | ♣♣
Jag har inget emot mintchoklad, tvärtom. Men det är en svår balansgång, mint vs choklad. Här tar minten över alldeles för mycket och jag kunde lika gärna gå och käka min tandkräm.



4. Mörkt chokladhjärta ♣♣♣♣♣
Wow, jag är imponerad! Trodde inte det gick att få såpass bra choklad med lösviktsgodis. Den mest extrema chokladkännaren skulle antagligen klassa ut den men som budgetalternativ är det utmärkt. Biten har en fyllig chokladsmak och alldeles lagom bitmotstånd. (Sedan kan man ju reagera på att Godisprinsen på sin hemsida refererar till sorten som ?Mörk chokladhjärta? vilket är extremt grammatiskt inkorrekt, men vi ska väl inte straffa godisbiten för detta.)



5. Apelsinklyftor ♣♣
Smakar billig choklad med bismak av apelsin. Chokladen är av den sorten som smetar sig fast lite i gommen. Småirriterande bismak som man gärna vill avhjälpa genom att ta en bit till.



6. Cocosprick ♣
Jaha, den här smakar... kokos. Inget ont åt kokos, men jag hade velat ha choklad med kokos. Inte kokos med choklad. Och så har den ett sådant där schlemmigt vitt skum-mojs inuti. Nej, denna var en besvikelse.



Slutsats
Ska du köpa choklad från Godisprinsen är de mörka chokladhjärtanen ett riktigt bra kap. Resten kan du skita i.


Kommentarer
Postat av: musikhest

Det där är faktiskt godis, inte choklad :-)

2008-06-22 @ 07:27:20
URL: http://musikhest.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0