Makroner á la Chokladbloggen


Dela |

När jag var i Paris i våras frossade vi loss på de franska bakverken vid namn macarons, eller makroner som jag nu vet att det kallas på svenska. De verkar inte vara lätta att få tag på i Sverige så när jag hittade receptet på dem var det ju tvunget att prövas!



Orginalreceptet härstammar från Aftonbladet Mat & Vin 7-8 oktober 2008, men jag modifierade det en hel del då jag saknade vissa livsmedel, hellre ville ha mer choklad samt tyckte att sockerhalten verkade absurd.

Drygt 15 stycken

Mandelkakor:
1,25 dl äggvita (drygt 3-4 äggvitor)
125 g riven mandelmassa
2 dl florsocker
1 dl vetemjöl
1 msk kakao

Smörkräm:
100 g rumsvarmt smör
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
2 msk kakao

1. Börja med smörkrämen; Lägg det rumsvarma smöret i en bunke och sikta ned florsocker och vaniljsocker. Vispa smörblandningen med elvisp tills den är slät, ljus och porös.
2. Vispa ned äggula och kakao. Förvara krämen i kylskåp tills vidare.
3. Sätt ugnen på 150 grader.
4. Vispa äggvita med en elvisp, först på låg hastighet, öka efter hand, tills äggvitan är fluffig.
5. Sikta ned florsockret och rör ned mandelmassa och kakao, fortsätt vispa. Vispa även ned mjölet.
6. Klicka ut smeten i klickar stora som femkronor på bakplåtsklädd plåt.
7. Låt kakorna vila cirka 15 minuter, detta sägs motverka att de spricker i ugnen.
8. Baka i nedre delen av ugnen i cirka 12 minuter. Kakorna ska vara lite mjuka i mitten.
9. Flytta kakorna från plåten till ett galler och låt svalna innan du brer på smörkräm på hälften av makronerna (viktigt att de fått svalna, annars smälter smörkrämen). Den andra hälften använder du sedan som "lock", så att de ser ut som små hamburgare.

Ska helst ätas samma dag, men det sägs att de kan frysas.

Omdöme: Åh vad nöjd jag är. Det här var himla gott nämligen, jag älskar smörkräm och mandelsmaken gav en extra twist, jag äter sällan kakor med mandel i. Jag kan dock inte påstå att de var det minsta lika äkta franska makroner, men ärligt talat - skitsamma. Smörkrämen var len och underbar som vanligt och kakorna var sådär härligt småsega och krispiga på samma gång. Minus dock för att de är väldigt svårätna! :P Smörkrämen smetar åt alla möjliga håll och det slutar med att man kör in hela kakan i munnen för att slippa kladda. Inget för dejten alltså ;)
Svårighetsgrad: Svår, det är svårt att få kakorna riktigt bra och ganska mycket pill.
Tid: Drygt 60 minuter
Smak: ♣♣♣♣

Tillägg: Inkommet tips - knäck äggen kvällen före och låt stå framme över natten, det ska tydligen bli perfekt med rumsvarma äggvitor. Fast det funkar ju inte om man är en impulsbakare som jag...


Kommentarer
Postat av: Daniel Brahneborg

Vaddå "inget för dejten"? Det beror väl på vem man dejtar? :)

2008-10-21 @ 18:32:14
URL: http://blogg.ricercar.se/basic
Postat av: Chokladbloggen

Daniel Brahneborg - Haha ja, jag tänkte alltså snarare på att det slutade med att jag hade choklad i hela fejset eftersom det kladdade så mycket, det är i alla fall inte en sida jag skulle vilja visa på en dejt :P

2008-10-21 @ 18:33:46
URL: http://chokladbloggen.blogg.se/
Postat av: Daniel Brahneborg

Låter på gränsen till erotiskt.

2008-10-21 @ 18:52:04
URL: http://blogg.ricercar.se/basic
Postat av: Chokladbloggen

Daniel Brahneborg - Ja om man har kommit så långt så kanske det är en bra idé då ;)

2008-10-21 @ 19:14:52
URL: http://chokladbloggen.blogg.se/
Postat av: caroline

vad gott =)

2008-10-23 @ 23:35:17
URL: http://lovelyc.blogg.se/
Postat av: Daddy-T

Grattis till det lyckade baket. Det stämmer att man kan frysa dem och här kommer "Le grand secret" för att lyckas enligt vår franska handbok: Äggvitorna skall vara rumstempererade, knäck gärna äggen kvällen före och låt vitorna stå framme skriv det. Så extrema var inte vi men det blev gott resultat även för oss.

2008-10-27 @ 17:55:39
URL: http://ostbloggen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0