Fazer byter utseende på Kinachokladen


Dela |


bild

Efter en krönika skriven i Helsingborgs Dagblad, där det beskrevs hur man som asiat måste utstå med fördomar på grund av sitt utseende, och där Kina-chokladkakan var ett exempel, har Fazer bestämt sig för att ändra på designen till kakan.

Det går nu en debatt om huruvida det var dumt eller bra gjort av Fazer, och självklart finns två sidor av allt, men frågan är väl kanske om tyngdpunkten i denna diskussion ligger rätt?


Vad tycker ni, bra eller dåligt, dela med er av era åsikter!


Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Ganska fånigt, anser jag. Men det är upp till Fazer. Säg någon som brytt sig om kinesen förrän nu?

2011-09-27 @ 13:31:34
URL: http://daedalsmat.sajto.se
Postat av: Ellen

Jag tycker det är bra! Alltså den där gubben är väldigt rasistisk. Jag tycker det är konstigt att de inte har ändrat tidigare. Om det hade varit en mörkhyad som hade avbildats på ett sånt rasistiskt sätt hade de ändrat det för länge sedan.

2011-09-27 @ 13:38:08
URL: http://helpmeclosemyeyes.blogspot.com
Postat av: Emelie

Jag tycker att företaget gör rätt i att plocka bort den, om andra människor upplever det som stötande så ska man respektera det. Däremot kan jag tycka att det är lite löjligt att folk nu helt plötsligt börjar tycka att kinapuffar är rasistiska, de har ju funnits hur länge som helst. Har folk inget bättre för sig? Å andra sidan så vill man väl genom detta minska rasismen mot asiater, prove a point liksom. Men ja, jag tror inte att en gul gubbe med sneda ögon på ett choklad kommer att ändra på det.

2011-09-27 @ 22:35:43
URL: http://emptypages.blogg.se/
Postat av: A

Jag tycker det ätr tråkigt att en krönika leder till att en så klassiskt utformning/design ska förändras.

Som svar till Ellen så finns det många mörkhyade bilder på godis, t ex Nötcreme hade tills för alldeles nyligen det (ser dem inte på 50-års-förpackningen nu dock) och lakritsstänger...

Tycker diskussionen i sig är lika löjlig som om Herr Gårman skulle ha kjol, det förändrar inget i samhället och därmed inte heller problemet som i det här fallet uttrycks i krönikan.

2011-09-28 @ 07:26:13
URL: http://livetpakullen.blogg.se/
Postat av: Ida

Alltså ... seriöst. Vad gör det rasistiskt? Det heter Kinapuffar. vad gör det rasistiskt med en kines på framsidan? i don't get it, det är bara löljigt

2011-09-28 @ 16:16:11
URL: http://idawindahl.blogg.se/
Postat av: Therese

Väldigt dåligt! Det är väl aldrig någon som tidigare ytt´rat sig om att de blir kränkt av utseendet. Jag tror INTE att fazers syfte är att klanka ner på någon, då är det snarare personen som "klagat" som borde tänka om, och kanske se det som en hyllning!

2011-09-29 @ 17:49:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Min profilbild

Kontakt: chokladbloggen [at] hotmail.com



bloglovin

Skriv på uppropet: Återinför Magnum Double Chocolate

Bloggtoppen.se

Mat och Dryck

Reggad på Commo.se

counters for myspace


RSS 2.0